آموزش طراحی سایت در پورتال دانشگاه

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

طراحی سایت مطابق تکنولوژی جستجوگر ها

بسیاری از وب سایت ها نمیتوانند ترافیک کافی برای وب سایت خود بدست آورند، یکی از این علل یک نکته ساده است : وب سایت برای موتور های جستجوگر بهینه نشده

 

دریافت فایل : استانداردها و الزامات فنی درگاه ها (سازمان فناوری اطلاعات ایران)

 

 روش های بهینه سازی وب سایت در برخورد با موتور های جستجو

1-صفحات را طبق نظر جستجوگر ها طراحی کنید

برای یک موتور جستجو گرافیک سایت، فلش ها و کد های جاوا اسکریپت جذاب، اهمیتی ندارد . چیزی که یک موتور جستجو نیاز دارد روان بودن کد نوشته شده در صفحات است.

یعنی نوشتن کامنت در بین تگ ها یا رعایت کردن فاصله ها نیست بلکه استفاده از تگ هایی است که جستجوگر ها از آنها استفاده میکنند. تگ های مهم در یک صفحه وب عبارتند از : تگ title و description و Keywords و Alt این روزها بعضی از موتور های جستجو فقط از تگ Keywords برای ارائه نتایج استفاده میکنند.

 چند نکته:

اگر از جدول ها برای ساخت صفحات سایتتان بهره گرفته اید، سعی کنید از کد های ساده استفاده کنید نه از تگ های تو در توی پیچیده .

استفاده از فریم ها باعث سر گیجه موتور های جستجو میشود که به ضرر شماست. در ضمن استفاده از فریم ها دیگر در طراحی سایت ها متداول نیست.

اگر از کد های جاوا اسکریپت استفاده کرده اید برای فراخوانی فایل های جاوا اسکریپت خارجی از کد های کوتاه استفاده کنید.

استفاده از تگ Alt در تگ تصاویر موتور های جستجو را در یافتن موضوع تصاویر کمک میکند. حتما از این تگ برای عکس ها استفاده کنید.

متن اصلی را قبل از عکس ها در صفحاتتان قرار دهید و یا حداقل عکس ها را در میان متن قرار دهید.

 2-کلمات کلیدی Keywords

استفاده از این تگ بسیار اهمیت دارد و نوع کلمات استفاده شده در ان هم مهم است. سایت wordtracker کلمات کلیدی خوبی را برای هر نوع سایتی پیشنهاد میدهد که میتوانید از آن بهره بگیرید . تعداد کلماتی که میتوان در این تگ استفاده کرد محدودیت خاصی ندارد، اما برای حصول نتیجه بهتر از 10 الی 15 کلمه برتر استفاده کنید.

 3- محتوای سایت

بسیاری از موتور های جستجو از متن اصلی صفحات برای یافتن کلمات کلیدی استفاده شده در تگ keywords استفاده میکنند. پس استفاده درست از کلمات کلیدی و مطابقت آن کلمات با متن شما بسیار اهمیت دارد. کلمات اصلی متن را در تگ heading و یا bold بگذارید و یا آن را لینک کنید تا جستجوگر ها به آن لغات اهمیت ویژه ای دهند.

 4- عنوان سایت

تگ title یکی از مهم ترین بخش ها از دید جستجوگر هاست. عنوان صفحات نیز باید مانند کلمات کلیدی درست و مطابق متن انتخاب شود. چون گاهی موتور های جستجوگر به عناوین صفحات بیش از کلمات کلیدی اهمیت میدهند. تعداد کلماتی که در عنوان صفحات استفاده میکنید نیز برای اینکه از حد استاندارد جستجوگر ها خارج نباشد باید حداکثر 9 کلمه باشد .

 5- تگ توضیحات

موتور های جستجو هنگام نشان دادن نتایج جستجوی خود، اطلاعات تگ متای توضیحات هر صفحه را برای نمایش توضیحات آن سایت نمایش میدهند. بنابراین نوشتن توضیحات جذاب و درست بیننده را به سوی سایت شما جذب میکند. استاندارد تعداد کلمات این تگ 20 الی 25 کلمه میباشد.

 6-گرافیک

استفاده از عکس اگر چه زیبایی خاصی به سایت شما میدهد اما حتی با تگ ALT نیز یک عکس به اندازه چند کلمه قدرت ندارد. چون موتور های جستجو فقط کلمات را میشناسند و عکس ها را هم با تگ Alt آنها شناسایی میکنند. بنابراین استفاده از عکس به جای لینک و یا بجای متن از خوانایی سایت شما برای چشم های یک موتور جستجوگر می کاهد .

7-نقشه سایت

نقشه سایت کمک بسیاری به جستکوگر ها میکند تا تمام صفحات سایت شما را شناسایی کنند. ابزار های زیادی بر روی وب هست که نقشه سایت شما را در چند کلیک می سازد.

8- لینک های هدایتگر

لینک هایی که به دیگر صفحات سایت میدهید باید ساده باشد. استفاده از منوهای pop up‌ و فلش و مانند آن از خوانایی لینک های شما می کاهد .اگر مجبور به استفاده از لینک های پیچیده در طراحی سایت هستید میتوانید از لینک های ساده در انتهای صفحات استفاده کنید تا موتور های جستجوگر نیز بتوانند لینک های شما را شناسایی کنند. رعایت اصول فوق باعث میشود تا سایت شما در نتیجه جستجوی جستجوگر های معروف رتبه بالاتری را بدست آورد .

 

ساختار و حجم صفحه آغازین

مهمترین نکته ای که اغلب از سوی برنامه نویسان اینترنت نادیده گرفته می شود مسئله سرعت می باشد که در دنیای اینترنت حرف اول و آخر را می زند. آیا با سایتی مواجه شده اید که برای بالا آمدن صفحاتش احتیاج به چند دقیقه زمان داشته باشد و آیادقت کرده اید که یک دقیقه انتظار در اینترنت برابر 1 ساعت انتظار در جهان واقعی است؟
بنابراین توجه به مسئله سرعت و همچنین در نظر گرفتن نکاتی که مرور صفحات و سایت را آسان سازد بسیار مهم است.
صفحه آغازین مانند ویترین یک فروشگاه بسیار اهمیت دارد . این صفحه به تنهایی از چنان تاثیرات شدیدی برخوردار است که موجب ماندن و یا رفتن مخاطبان از سایت می شود. باید صفحه اول سایت محتویات آن را به صورتی جذاب و جالب به مشاهده کنندگان معرفی کند. صفحه اول درموفقیت یک سایت برای جذب و جلب مشتری اهمیت بسیاری دارد. طبق آمارگیری های موسسات تحقیقاتی ، شما فقط حدود 15 ثانیه وقت دارید تا توجه مشتریان خود را جلب و آنها را تشویق ترغیب به دیدن محتویات سایت خود نمائید.
زمانی که کاربران روی یک صفحه وب کلیک می کنند مهمترین عاملی که باعث میگردد آنها در آن صفحه باقی بمانند و یا آن را ترک کنند سرعت می باشد.

 

انتخاب کلمات کلیدی

کلید واژه ها، در واقع مهم ترین تاثیر گذار در بالا بردن درجه یک وب سایت در نتایج جست وجو هستند. کلید واژه ها به کلماتی گفته می شود که احتمال دارد با اصطلاحات مورد استفاده کاربر به هنگام جست و جو، انطباق داشته باشند. این کلمات کلیدی ممکن است در هر جای صفحه ظاهر شوند، اما جایگاه آنها در صفحه بر امتیاز محاسبه شده توسط موتور کاوش اثر خواهد داشت.

کلمات کلیدی را بسته به موضوع سایت یا وبلاگ باید با دقت انتخاب و از آنها در مکان های مختلف سایت استفاده کرد.

نکته در انتخاب کلیدواژه ها:

1-کلمات انتخاب شده را در موتورهای جستجوی معروف نظیر Google جستجو کنید. با این کار رقبای اصلی شما مشخص خواهند شد. سپس شما باید سایت‌های رقیب را بررسی کنید.

2- سعی کنید کلمات عمومی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب نکنید.
بعنوان مثال اگر زمینه فعالیت شما فروش قطعات کامپیوتری دست دوم است، کلمه "کامپیوتر" کلمه مناسبی نمی‌باشد. زیرا شامل تاریخچه کامپیوتر، علوم کامپیوتر و... نیز می شود ولی کلمه "قطعه دست دوم کامپیوتر" کلمه مناسبی خواهد بود.

3- بهتر است از کلمات ترکیبی بعنوان کلمات کلیدی استفاده کنید زیرا رقابت برای کلمات مفرد بیشتر است. پس از اینکه ترافیک سایت شما به یک حد قابل قبولی رسید، می‌توانید رقابت خود را برای کلمات مفرد ادامه دهید.

اصطلاحاتی که ممکن است کاربر به هنگام جستجو مورد استفاده قرار دهد شناسایی کنید. این واژه ها نباید بر اساس نام کالا یا نام سازمان باشند،بلکه باید کلماتی باشند که بازدید کننده ممکن است طی کاوش درباره فعالیت، محصول یا خدمات شما آن را وارد کند. از عبارات تک حرفی و کلماتی مثل وب،اینترنت،پست الکترونیکی یا خانه که در نود درصد پایگاه های وب ظاهر می شوند پرهیز کنید. حد تعادل را در استفاده از کلمات کلیدی رعایت کنید و از به کار بردن زیاد از حد آنها خودداری کنید،چرا که این کار یک امتیاز منفی محسوب می شود و ممکن است باعث حذف وب سایت شما از لیست نتایج شود.

 

اهمیت رنگ در طراحی سایت

هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید:

۱- اثر روان شناسی رنگ

۲- قابلیت خواندن متون صفحات سایت

۳- رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها ، لینک ها و متون

 لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:

  • رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
  • اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
  • رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
  • اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است.
  • هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد.

اهمیت لینک‌های خارجی در افزایش رتبه یک سایت

منظور از لینک‌های خارجی، لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر به سایت شما وجود دارد. هر چه تعداد این لینک‌ها بیشتر باشد رتبه سایت شما بیشتر خواهد بود. علت این امر این است که موتورهای جستجو اینگونه استدلال می‌کنند که چون تعداد زیادی لینک به این سایت وجود دارد بنابراین از نظر کاربران اینترنت این سایت دارای اهمیت زیادی است بنابراین موتورهای جستجو نیز رتبه سایت را بالا می‌برند.

موتور جستجوی گوگل رتبه سایت‌ها را براساس آیتمی بنام page rank بیان می‌کند که عددی بین 1 تا 10 می‌باشد. هر چه این عدد بزرگتر باشد رتبه سایت مربوطه بیشتر خواهد بود و همچنین هر چه تعداد لینک‌های خارجی یک سایت بیشتر باشد ranking آن سایت بیشتر می‌شود.